Vasten - Morbus Crohn

Bijgewerkt op: 4 mei


Maag- en darmproblematiek staat onlosmakelijk verbonden met je eet- en voedingspatroon.

Zelf heb ik voor en na mijn `ziekte van Crohn` diagnose verschillende diëten en voedingspatronen uitgeprobeerd.

Naast het volgen van een studie als voedingsconsulent en mijn verpleegkundige ervaring op het gebied van voeding, heb ik over de jaren enige ervaring opgedaan.

Wat ik vooral heb geleerd is dat een dieet of een voedingspatroon geen `moetje` mag zijn. Dit houd je het namelijk niet lang vol.

Maag- darmklachten verminderen of zelfs voorkomen, vergen een verandering in je levensstijl, lange termijn denken is hier de sleutel.


Minder vlees, low-carb, paleo, high-protein, high-fat dieet. Veel heb ik geprobeerd, maar niets met zo`n goed resultaat als vasten. Om nog iets specefieker te zijn `Intermittent Fasting`. Intermittent Fasting houdt in dat je maar een bepaald tijdsbestek van de dag eet, of niet eet. Hoelang je wel of niet eet, kan en mag verschillen. Gebruikelijk is een `vaste periode` van 16-18 uur, en een eetperiode van 6-8 uur op een dag.

De effecten dat vasten op mijn darmen heeft, is dat mijn darmen meer rust hebben op een dag. Dit omdat ze niet continue opnieuw aan het werk gezet worden.

Mijn ontlasting is hierdoor stabieler en regelmatiger. Mijn gemoedstoestand is beter, omdat ik `s ochtends veel productiever ben. Mijn lichaam heeft namelijk niet eerst een ontbijt nodig, voordat ik kan gaan sporten of werken.

Ik heb gemerkt dat mijn lichaam na enkele weken in staat was vanuit zichzelf in de ochtend op te starten, zonder het standaard bordje havermout.

Waar ik eerst niet vooruit te branden was zonder een ontbijt, ren ik nu gemakkelijk 10km op nuchtere maag.

Het is een hele omstelling, ook in de dagritme, op het begin niet altijd even gemakkelijk. Doordat ik mezelf minder tijd gaf om te eten op een dag, kreeg ik vanzelf ook minder kcal binnen. Dit kan leiden tot gewichtsverlies, wat niet altijd gewenst is bij mensen met een chronische aandoening zoals de mijne. Let hier dus op!

Intermittent Fasting zorgt er namelijk voor dat je hoogst waarschijnlijk minder maaltijden op een dag nuttigt. Hierdoor is er vaker minder ruimte voor (ongezonde) snacks of tussendoortjes.

Op gebied van kracht en uithoudingsvermogen had `Intermittent Fasting` op mij een positief effect.

Dit was voor mij meetbaar, ik zag tijdens mijn vasten periode namelijk een duidelijke toename van kracht en spiermassa. Op het gebied van uithoudingsvermogen hield ik het langer vol, omdat ik minder afhankelijk was van voeding voor en/of tijdens het rennen/fietsen.


Nadelen van vasten die ik vooral op het begin heb ervaren waren plannen en discipline. Ik werk als verpleegkundige erg onregelmatig en had dan ook een onregelmatig eetpatroon.

Nu met twee kinderen, waar je je eetmomenten graag mee deelt is het nog uitdagender. Op het moment ben ik nog een beetje zoekende, maar eerder werkte het voor mij het beste om het vasten te breken rond om het lunch uur, en te eten tot aan het avondeten rond 6-7 uur.

Dit was soms even slikken tijdens de drukke vroege diensten, maar op een lege maag naar bed werkte voor mij niet.

Mocht je interesse hebben om `Intermittent Fasting` te gaan proberen, geef je dan ook enkele weken de tijd om je eettijd af te bouwen en voor jou een goed ritme te vinden.


Dan komen we gelijk bij het tweede nadeel, honger.

In het begin zul je vaak last hebben van hongermomenten. Je lichaam is tenslotte een ander eetpatroon gewend.

Deze honger kun je onderdrukken met het drinken van (veel) water, of andere kcal-vrije dranken, vaker worden ook caffeine houdende dranken genuttigt aangezien caffeine de honger stilt.

Nu ben ik de laatste jaren erg gevoelig geworden voor het drinken van koffie, dus geniet ik met mate. Dranken zoals cola-zero, of red bull laat ik tegenwoordig helemaal links liggen.

Totdat ik mijn ritme gevonden had, en mijn lichaam gewend was geraakt aan mijn nieuwe eetpatroon, was ik tijdens mijn hongermomenten niet heel productief.

Ik kan wel zeggen, niet vooruit te branden. Om al deze nadelen te voorkomen raad ik je aan, geef jezelf de tijd en loop niet te hard van stapel.


Naast vasten probeer ik me te houden aan een gebalanceerd voedingspatroon, hiervoor hanteer ik de 80-20 regel. 80% gezond, maximaal 20% ongezond of voedingsmiddelen die mijn darmen niet goed verdragen.

Het vermijden van verwerkte/bewerkte voedingsmiddelen is voor mij niet altijd even haalbaar, minderen wel.

Verder ben ik mijn darmen steeds beter aan het leren kennen in wat ze wel of niet goed verdragen. Hier probeer ik dan ook zo goed als rekening mee te houden en mijn eetpatroon op aan te passen.


Voordat je ervoor kiest vasten een kans te geven, raden wij je altijd aan je arts of dieetiste te raadplegen en naar je eigen lichaam te luisteren. Voor mij is `Intermittent Fasting` een uitkomst met positieve effecten, maar dit hoeft niet bij iedereen het geval ze zijn.

34 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven